Procedure

Aanmelden
Nadat u een verwijzing van uw huisarts heeft gekregen, kunt u zich telefonisch of schriftelijk aanmelden. Als u zich op eigen initiatief wilt aanmelden, kunt u alsnog met uw huisarts overleggen en een verwijsbrief te vragen.
U kunt van maandag tot en met donderdag van 17.30 tot 18.15 uur de praktijk aan de telefoon krijgen.

Wachttijden
De gemiddelde wachttijd voor de eerste afspraak bedraagt twee weken. De huidige wachttijd bedraagt tussen de 2 à 4 weken.Tussen intake en vervolgbehandelafspraak zit geen wachttijd.
Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen vier weken, vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat de behandeling binnen tien weken vanaf de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door de zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen). Zie ook eventueel de factsheet van de NZA.

Werkwijze
Eerst vinden er één à twee intakegesprekken plaats, waarin gevraagd wordt naar de klachten, de achtergrond en persoonlijke gegevens. Hierna vindt testdiagnostiek plaats: dit varieert van één enkele test tot wat uitgebreider onderzoek, afhankelijk van de problematiek.
Deze testresultaten worden met u besproken en het behandelplan wordt u voorgelegd.
Per keer duren de gesprekken zo’n 50 minuten. Hoe lang de hele behandeling duurt, is afhankelijk van de klachten. Dit kan van ongeveer 8 keer tot meer dan 30 keer duren. Tussendoor wordt geëvalueerd, hiervoor worden ook de zgn. ROM-formulieren gebruikt.

Feedback
Na afloop van de therapie wordt u gevraagd uw mening te geven over de behandeling.
Hoe handelt u, wanneer er klachten zijn?
In eerste instantie kunt u dit het beste met uw psychotherapeut zelf bespreken. Misschien gaat het om misverstanden die in een gesprek opgelost kunnen worden. Wanneer dit niet lukt, kunt u gebruik maken van de volgende mogelijkheden:
de LVVP kan u in contact brengen met een regionale klachtenbemiddelaar, die als taak heeft in deze kwesties te bemiddelen.
Is uw klacht zo ernstig dat bemiddelen geen oplossing biedt, dan kunt u de Klachtencommissie van de LVVP benaderen:
Klachtencommisie LVVP
t.a.v. mr. M.J.J. de Ridder, ambtelijk secretaris
Postbus 13086, 3507 LB Utrecht.

Geheimhouding van uw gegevens
De psychotherapeut heeft een geheimhoudingsplicht tegenover derden. Hij/zij kan dus alleen met uw schriftelijke toestemming gegevens over u verstrekken aan bv.een keuringsarts of Arbodienst. De vrijgevestigde psychotherapeut/klinisch psycholoog is vanuit de Zorgverzekeringswet verplicht om gegevens te registreren die tot u persoonlijk herleidbaar zijn, en moet u volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens [WBP] over die registratie informeren. Als u die registratie niet wenselijk vindt, is het verstandig hierover eerst met uw behandelaar te overleggen.

Met klachten over schending van uw privacy door uw zorgverzekeraar kunt u voor informatie en advies terecht bij LPGGZ via www.landelijkplatformggz.nl. De psychotherapeut mag alleen in noodsituaties zijn geheimhoudingsplicht doorbreken, bv. als mensen erdoor in gevaar zouden komen.

De psychotherapeut heeft geen toestemming van u nodig, wanneer zij over uw behandeling overleg wil plegen met collega’s, die overigens ook geheimhoudingsplicht hebben.